معرفی کتاب: پرورش تفکر ریاضی(بازنگری در کلاس درس ریاضیات)
معرفی کتاب:
پرورش تفکر ریاضی(بازنگری در کلاس درس ریاضیات)
کتاب برگزیده جشنواره پژوهش سال 1401 دانشگاه فرهنگیان در محور ترجمه کتاب
مولف: جاناتان دی کتز (2014)
مترجمین: دکتر سهراب عظیم پور(عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان تبریز)، دکتر محمدرضا خدادوست(عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان تبریز)، آقای علی رضائی(دانشجوی سابق دانشگاه فرهنگیان و دبیر ریاضی دبیرستان های ساوجبلاغ)
مشخصات نشر: تهران: دانشگاه فرهنگیان، 1401
آدرس اینترنتی سایت جهت سفارش کتاب: bookshop.cfu.ac.ir
این کتاب حاصل سال ها تجربه تدریس ریاضی به دانش آموزان توسط آقای جاناتان دی کتز و با هدف تقویت علاقه مندی آنان به درس ریاضی تدوین شده است. این کتاب مبتنی بر آموزش پژوهش محور (inquiry-based teaching ) می باشد. کلاس ریاضی پژوهش محور می تواند شروعی برای دانش آموزان درباره تجدید نظر در مورد درس ریاضی باشد.
ریاضی، علمی برای تقویت قدرت خلاقیت و تفکر و توانائی استدلال و ایجاد نظم فکری است و این کتاب هدف تفکر و درک ریاضی دانش آموزان را در سطوح مختلف دنبال می کند.
کتاب مبتنی بر چهار فصل هست:
1- مقدمه ای درباره ضرورت این کتاب،
2- یاد گیری مبتنی بر پنج بعد از سر فصل های آموزش ریاضی شامل: حل مساله، استدلال و اثبات، ارتباطات، تعاملات و ارائه
3- مسائل، پژوهش ها، درس ها، پروژه ها و تمرینات عملکردی
4-شگردهایی برای معلمان
همه افراد معتقدند ریاضی قدرت خلاقیت و تفکر و توانایی استدلال را تقویت میکند و باعث ایجاد نظم فکری در انسان میشود. برای رسیدن به این هدف مهم، نیاز به کتابی است که تفکر و درک ریاضی دانش آموزان را، در سطوح مختلف پرورش و تقویت کند.این کتاب میتواند کمکی برای معلمان، دانشجو معلمان و شروعی برای دانشآموزان باشد تا درباره ریاضیات تجدید نظر کنند و در یادگیری این رشته فوقالعاده مهم، امیدوار و مثبتنگر باشند.