با همکاری امور فرهنگی و تشکلهای دانشجویی برگزار شد:
مراسم گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان
به گزارش روابط عمومی پردیس شهید بهشتی، مراسم گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی روز دوشنبه 18 بهمن 1400 در ساعت فرهنگی دانشگاه از ساعت 10:30 تا 12:30 در سالن اجتماعات بعثت پردیس شهید بهتی زنجان با حضور مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، مسئول نهاد رهبری، دانشجویان پردیس های الزهرا (س) و شهید بهشتی، کارکنان و اعضای هیئت علمی برگزار شد.
دکتر حسین عبادتی که به دعوت تشکل های دانشجویی در این مراسم حضور یافته بود طی سخنانی از منظر فلسفه اخلاق سه سؤال درباره انقلاب اسلامی مطرح کرد و در ادامه به تبیین آنها پرداخت. سؤال اول: سعادت و خوشبختی انسانها چطور معنا می شود؟ سؤال دوم: آیا حکومت ها حق دارند با هر وسیله ای مردم را به سعادت برسانند یا نه؟ او بحث از سعادت هر موجودی را با فلسفه وجودی آن موجود مرتبط دانست و گفت: ارسطو خوشبختی را در فعلیت عقل می داند. سعادت انسان در به فعلیت رسیدن عقل او است. بنابراین تنزل دادن انسان به موجودی که فقط از خوردن و دیگر امورات مادی لذت میبرد منجر به سعادت او نمی شود. او در پاسخ به سؤال دوم با اشاره به کتاب شهریار اثر نیکول ماکیاولی فیلسوف مشهور ایتالیایی که در آن دستورالعملی را برای حاکمان بیان کرده، گفت: یک حاکم چهار حالت ممکن است پیدا کند. هم موفق و داری اقتدار باشد و هم محبوب. این حالت خیلی کم اتفاق می افتد. حالت دوم این است که مقتدر باشد اما محبوب نباشد. حالت سوم این است که مردم حاکم را دوست داشته باشند اما او در کار خود موفقیتی نداشته باشد و نتواند امنیت را ایجاد و اقتصاد را اداره کند. حالت چهارم اینکه نه محبوب باشد و نه مقتدر. این حالت فاجعه خواهد بود بنابر این درباره آن بحث نمی کنیم. در اینجا ماکیاولی حرف خطرناکی زد که در حکومت ها هویدا شد. او گفت که عشق گذرا است و مردم محبت را فراموش می کنند. محبت در اختیار مردم است اما این اقتدار و زور است که در دست حاکم است. پس حاکم بهتر است در مقام انتخاب بین این دو، اقتدار را انتخاب کند. او با اشاره به اینکه هیچ حاکمیتی حق ندارد سعادت انسانها را از مسیر نفی انتخاب و ارادهی آزاد آنها به پیش ببرد، افزود: اگر این کار را کرد خلاف سعادت آنها است و انسانها اینطوری به سعادت نمی رسند. در تاریخ نمی بینیم هیچ حاکم مستبدی انسانها را به سعادت رسانده باشد. نه نمرود نه فرعون و نه دیگر حکومت های توتالیتر از مائو تا موسیلینی هیچ یک نتوانستند مردم را به سعادت برسانند. چون اجبار با ذات سعادت انسان در تعارض است. او با طرح سؤال سوم که در تعارض بین آزادی و منافع طبیعی کدام یک را باید برگزید گفت: این مسأله مهمی است. اینجا تنها جایی است که انسان مجاز است به خودش صدمه بزند. اینجا مسأله ایثار و مجاهدت مطرح میشود که حتی می تواند منجر به شهادت شود. این بزرگترین فضیلت است که انسان برای دفاع از آزادی خود حتی از جان بگذرد و اگر این کار را نکند رذیلت است. ما این را در آموزه های دینی مان داریم. و امام حسین (ع) به لحاظ سیره و تعبیری که از زیستن داشت مایه افتخار تشیع است. آن زیستنی که همراه با ذلت و تن دادن به رذالت باشد هیچ ارزشی ندارد.
عبادتی در پایان ابراز امیدواری کرد ملت ایران در امتداد مسیری که 43 سال قبل شروع کردند نه تنها منافع طبیعی شان محقق شود بلکه با به فعلیت رسیدن عقلانیت، به سعادت حقیقی شان دست یابند.
در ابتدای این مراسم دکتر کمال اوجاقلو، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، ضمن گرامی داشت یاد و خاطر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب، چگونگی و چرایی رخداد انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک پدیده اجتماعی بر اساس پارادایم ها و نظریات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، علل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی انقلاب را از دیدگاه نظریه پردازان انقلاب بر شمرد. او در بخش دیگر سخنان خود به ارادی بودن انقلاب اسلامی، حضور آگاهانه و هدفمند مردم ایران و نقش رهبری بی نظیر امام خمینی تأکید کرد.
مسابقه و صندلی داغ با شرکت کارکنان و اعضای هیئت علمی از دیگر بخشهای این مراسم بود.
در پایان مراسم، نماز جماعت برگزار و دانشجویان حاضر ناهار را در پردیس شهید بهشتی صرف نمودند.