مدیریت امور پردیس های استان زنجان

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان برگزار شد:

اجلاس استانی نماز ویژه فرهنگیان ، با عنوان پیوند نماز ، خانه ، مسجد و مدرسه

اجلاس استانی نماز ویژه فرهنگیان ، با عنوان پیوند نماز ، خانه ، مسجد و مدرسه با مدیریت ستاد اقامه نماز استان و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان ویژه دانشجو معلمان . اساتید و کارکنان دانشگاه در حسینیه اعظم زنجان برگزار گردید . 

در این برنامه حاج آقا قرائتی رئیس ستاد اقامه ی نماز کشور، در اجلاسیه ی استانی نماز فرهنگیان ، با بیان این که برای تربیت درست کودک ، باید بزرگتر‌ها الگو باشند گفت: معلمان ، افراد ثروتمند روی زمین هستند ، چون مغزهای نسل آینده را در اختیار دارند. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به این که معلمان باید علم و دانش روز را ، در خود تقویت کنند افزود : تجربیات معلمان باید، به صورت کتب پژوهشی تالیف شود و در اختیار آیندگان قرار گیرد.

ایشان به توجه به محور اصلی برنامه تاکید کرد نماز در تمام ادیان بوده است قبل از حضرت محمد «صلّى اللّه علیه و آله » در آئین حضرت عیسى(ع) ، موسى(ع) و نیز حضرت ابراهیم(ع) بوده است.
ایشان در ادامه افزود هیچ عبادتى به اندازه نماز تبلیغات ندارد در هر شبانه روز پنج نماز واجب داریم ودر هرنمازى سفارش به اذان واقامه شده است .  هر مسلمانى در هر شبانه روز هفتاد مرتبه با کلمه حىّ به خود و دیگران ، تلقین شتاب به سوى نماز مى کند و براى انجام هیچ عبادتى این همه هیاهو و تشویق وارد نشده است. به خصوص که سفارش ‍ شده اذان را بلند بگوئید و با صداى زیبا بگوئید.  اذان ، شکستن سکوت است ، اذان ، یک دوره ایدئولوژى و تفکّرات ناب اسلامى است.
حجت الاسلام و المسلمین قائتی گفت: نماز در راس همه عبادات است در ایام ویژه مثل شب قدر، اعیاد اسلامى ، و هر شب و روزى که داراى فضلیت و ارزشى است و براى آن دعا و مراسمى مخصوص وارد شده است ، مثل شب مبعث ، شب میلاد پیامبر، شب جمعه ، معمولا نمازهاى مخصوصى هم وارد شده است . شاید نتوان ایّام مقدّسى را پیدا کرد که در آن برنامه نماز نباشد. نماز پرتنوّع ترین عبادت است اگر جهاد وحج چند نوع است ، ولى نماز صدها نوع است . یکى از ادیانى که نامشان در قرآن آمده ، صابئین هستند که به حضرت یحیى گرایش دارند وبراى ستارگان تاثیرى قائلند. نماز و مراسم ویژه اى دارند و هنوز در خوزستان گروهى از آنان هستند.
این فرقه ، رهبرى دانشمند ولى مغرور داشتند که بارها با امام رضا علیه السّلام گفتگو کرد، ولى زیر بار نمى رفت .در یکى از جلسات ، امام رضا ( علیه السّلام ) استدلالى کرد که او تسلیم شد و گفت : اکنون روح من نرم شده حاضرم مکتب تو را بپذیرم ، ناگهان صداى اذان بلند شد، امام رضا ( علیه السّلام)جلسه را ترک کرد، مردم گفتند: فرصت حساسى است ، چنین فرصتى پیش نمى آید، امام فرمود: اوّل نماز! او که این تعهّد را از امام دید، علاقه اش بیشتر شد. بعد از نماز گفتگویش را تکمیل کرد و ایمان آورد.

ایشان در تاکید بر اهمیت نماز در اسلام گفت: ابن عباس مى دید که حضرت على ( علیه السّلام) گاهى در وسط جنگ به آسمان نگاه مى کند. جلو آمد و پرسید: چرا به آسمان نگاه مى کنید؟ حضرت فرمود: براى اینکه نماز اوّل وقت از دستم نرود. گفت : الا ن شما در حال جنگ هستید. حضرت فرمود:  از نماز اوّل وقت نباید غفلت شود، حتّى در میدان جنگ . آنجا که خواب از مناجات بهتر است.
روزى رسول اکرم ( صلّى اللّه علیه و آله)  نماز صبح را با جماعت خواندند، ولى دیدند امروز على ( علیه السّلام) به مسجد نیامده است . حضرت ، در خانه على رفتند و پرسیدند چرا او در جماعت شرکت نکرده است ؟ فاطمه ( علیها السّلام ) گفت : على دیشب تا صبح مناجات داشت و صبح از خستگى نمازش را در منزل خواند. حضرت فرمود : به او بگوئید به جاى مناجات طولانى مقدارى بخوابد ولى نماز جماعت صبح را از دست ندهد . آرى ، خوابى که مقدّمه جماعت باشد ، بهتر از مناجاتى است که حال جماعت را از بین ببرد.
امام حسین (علیه السّلام )روز دوّم محرم وارد کربلا و روز دهم شهید شد. بنابراین مدّت اقامت حضرت هشت روز بود و مسافرى که کمتر از ده روز بماند نمازش شکسته است . نماز دو رکعتى دو دقیقه بیشتر طول نمى کشد، به خصوص در هنگام خطر، امام حسین (علیه السّلام ) نیز روز عاشورا بارها به خیمه ها رفت و آمد داشت و مى توانست نماز ظهرش را در خیمه بخواند، ولى بنا داشت در معرکه بخواند. دو نفر از یارانش جلو نماز حضرت ایستادند و سى تیر را به جان خریدند، ولى نماز آشکارا برگزار شد نه در خیمه . آرى ، به صحنه کشاندن نماز یک ارزش است . نباید در هتل ها، شرکت ها، پارک ها، فرودگاه ها، خیابان ها و رستوران ها، نمازخانه در گوشه باشد، بلکه باید در بهترین مکان و در جلو چشم دیگران نماز اقامه شود، زیرا هر چه از جلوه دین کم شود، به جلوه فساد اضافه خواهد شد. 
نماز تعطیلى ندارد. هر یک از دستورات اسلامى ممکن است به دلیلى تعطیل شود. مثلا جهاد براى بیمار و نابینا واجب نیست ، روزه بر مریض واجب نیست ، خمس و زکات و حج ، بر طبقه محروم واجب نیست ، امّا تنها عبادتى که بر همه افراد و اقشار جامعه از مرد و زن ، فقیر و غنى ، سالم و بیمار واجب است ، نماز است که تا لحظه مرگ حتّى یک روز قابل تعطیل شدن نیست .

با سخن و برخورد خوب مى توانیم عملا نماز را تبلیغ کنیم و بدانیم کسانى که با اخلاق و سیره پیامبر ( صلّى اللّه علیه و آله) مسلمان شده اند بیش از کسانى هستند که با استدلال عقلى مسلمان شده اند. حتّى با کفّارى که انسان جدال و بحث مى کند، باید به طور نیکو جدال کند، یعنى اوّل خوبى هاى آنان را بپذیرد و بعد نقطه نظرات خود را بیان کند.
در ابتداى قرآن و آغاز سوره بقره ، بعد از ایمان به غیب که شامل ایمان به خداوند و معاد و فرشتگان است ، اوّلین اصل عملى که مورد توجّه قرار گرفته ، مسئله اقامه نماز است .
نماز، مقدّم بر کسب و کار  است. قرآن از کسانى که هنگام اذان ، کار و کسب را رها مى کنند ستایش کرده است . به خصوص در روز جمعه سفارش شده که معامله را رها کنیدوپس از پایان نماز جمعه ، به سراغ کار و درآمد بروید.

حجت الاسلام و سلمین قرائتی در ادامه گفت : با همه اهمیّتى که نماز در نزد خداوند و اولیا دارد، امّا طبق آیات قرآن برخورد مردم با آن متفاوت است :
الف : عدّه اى ایمان ندارند ونماز نمى خوانند
ب : عدّه اى مانع نماز دیگران مى شوند : در شان نزول این آیه آمده است که ابوجهل تصمیم گرفت هنگامى که پیامبر براى نماز به سجده مى رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشکند. مردم او را دیدند که رفت ولی منصرف شد. گفتند: چرا چنین نکردى؟ گفت : چون خواستم چنین کنم ، خندقى از آتش دیدم که در پیش روى من شعله ور شد.
ج : عدّه اى نماز را مسخره مى کنند
د: عدّه اى بى نشاط نماز مى خوانند
ه‍ : عدّه اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند
و: عدّه اى به خاطر رسیدن به دنیا، از نماز کم مى گذارند: هرگاه لهو و تجارتى دیدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى که به خواندن خطبه نماز ایستاده اى وا مى گذارند. این آیه اشاره به ماجرائى است که پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله ) مشغول خواندن خطبه هاى نماز جمعه بود که کاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن کردند. مردم از پاى سخن پیامبر بلند شده و به سراغ تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند.

در پایان این مراسم هم از فرهنگیان و دانش آموزان فعال در عرصه ی نماز تجلیل شد.