با حضور اساتید و دانشجویان انجام گرفت:
بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، مراسم بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش با حضور اساتید و تعدادی از دانشجویان و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محل سالن اندیشه پردیس الزهرا(س) برگزار شد.
دکتر کمال اوجاقلو مدیر پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان در خصوص ضرورت استفاده از ابزار نوین در آموزش گفت: ورود فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بهره مندی اثربخش از خدمات و پیشرفت های آن در تمام عرصه زندگی و ضرورت همگام سازی آموزش و یادگیری با دیگر عرصه های زندگی باعث شده که اهمیت استفاده از روش های نوین آموزشی بیش از پیش مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی سرمایه بر بودن و هزینه های بالا و سرمایه گذاری نامناسب در دانشگاه ها، عدم امکان دسترسی عادلانه به امکانات و تجهیزات فن آوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل توزیع نابرابر ثروت و امکانات در مناطق جغرافیایی و شهر و روستا، مدارس عادی و خاص، احتمال درگیری متفاوت خانواده ها با بیماری ویروس کرونا ناشی از مسائل اقتصادی مانند اشتغال کاذب و تعطیلی مشاغل و همچنین نبود امکانات مالی دانشجویان جهت تامین تجهیزات رایانه ای ، گوشی تلفن همراه و اینترنت پر سرعت را از مهمترین چالش های استفاده از روش های نوین در فضای مجازی برشمرد.
مدیر پردیس الزهرا(س) زنجان گفت: ضعف در زیر ساخت ها، سرعت پایین اینترنت و ضعف در منابع سخت افزاری و نرم افزاری و نارضایتی از کیفیت خدمات از چالش های فنی تکنولوژیکی می باشد.
اوجاقلو با اشاره به چالش های مرتبط با نیروی انسانی در این زمینه گفت: کمبود نیروی انسانی آموزش دیده متخصص، عدم آشنایی با آموزش الکترنیکی و ساختار فن آوری پشتیبانان، کارشناسان و مدرسان، نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرسان و فراگیران، عدم تطابق مدرسان با آموزش بر خط، دشواری ارزیابی کیفیت یادگیری دانشجویان، عدم تناسب شیوه های ارزشیابی مجازی با ارزشیابی دوره حضوری، پایین بودن سواد اطلاعاتی و رایانه ای فراگیران، مقاومت مدرسان برای ورود به عصر فن آوری و تغییر در شیوه ارزیابی سنتی، افزایش حجم کاری مدرسان، عدم استفاده و بهره برداری ناکافی از امکانات موجود در سامانه و محدودیت به بارگذاری فایل درسی و عدم هماهنگی و بی نظمی در برگزاری کلاس ها از مواردی است که در خصوص نیروی انسانی در زمینه تکنولوژی های جدید باید مد نظر قرار گیرد.
وی گفت: مهمترین راه های توسعه آموزش مجازی عبارتند از:
فراهم کردن امکانات و تجهیزات به روز، فراهم کردن سرورهای قدرتمند جهت نگهداری دروس تولید شده در سامانه و امکان دسترسی دانشجویان به آن، برگزاری دوره های بالندگی اثر بخش به منظور آموزش استادن جهت تسلط به روش های آموزش و به کار گیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تعهد استادان نسبت به یکسان اجرا کردن کلاس های مجازی و حضوری از نظر کیفیت، تقویت منابع و محتوای آموزشی و افزایش کیفیت آن، اجرای ارزشیابی فرایند محور و مستمر در روند آموزش و برگزاری کلاس ها و الزام دانشجویان جهت مشارکت در یاددهی و یادگیری.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان به چالش های حقوقی و اخلاقی اشاره نمود و گفت: عدم رعایت حقوق معنوی، نبود قانون کپی رایت و نبود و امنیت اطلاعات و همچنین تقلب و عدم امکان کنترل آن از مهمترین چالش های این حوزه می باشد.
اوجاقلو ضعف فرهنگ سازمانی، طرز تلقی نامناسب نسبت به آموزش مجازی و نبود زمینه الگوگیری از استادان به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره را نیز از چالش های فرهنگی عنوان نمود.
سرپرست پردیس الزهرا(س) مهمترین مزیت های شرایط تکنولوژیکی را به شرح ذیل عنوان نمود:
افزایش انعطاف پذیری، از میان برداشتن محدودیت های زمانی و مکانی، امکان پاسخ گویی به نیازهای دانشجویان برای فعالیت های آموزشی به صورت الکترونیکی، امکان برقرای تعامل مستمر استاد و دانشجو، ایجاد زمینه های جدید برای خلاقیت در فعالیت های آموزشی، افزایش کیفیت یادگیری و آموخته های دانشجویان، سهولت دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات و دانش های موجود در جهان، دسترسی سریع و به موقع اطلاعات در زمان اندک، کاهش برخی هزینه های آموزشی، بالا بردن کیفیت دقت و صحت مطالب درسی و علمی و ارتقاء علمی دانشجویان و مدرسان.
وی در پایان به راه های توسعه آموزش مجازی اشاره نمود و گفت: برای رسیدن به توسعه آموزشی در فضای مجازی باید به موارد زیر توجه جدی نمود: بازاندیشی و فرهنگ سازی نسبت به ظرفیت آموزش مجازی، رعایت استانداردهای، جهانی آموزش مجازی، تمرکز زدایی و اعتماد به مدیران و استقلال بیشتر دانشگاه ها، آشنایی مدیران و برنامه ریزان آموزش های مجازی با مفاهیم اساسی، نگرش و رویکردهای جدید، اعمال مدیریت و ایجاد انگیزه در کارکنان و دستیاران.
نظارت مستمر بر دوره ها و محتواهای ارائه شده، توجه به زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تیم سازی، ایجاد تالارهای گفتگوی مجزا برای تعاملات دانشجویان با یکدیگر، افزایش کیفیت ویدئوهای ارسالی اساتید، تخصیص پهنای باند ویژه دانشجویان و اساتید، فراهم کردن امکانات و تجهیزات به روز، فراهم کردن سرورهای قدرتمند جهت نگهداری دروس تولید شده در سامانه و امکان دسترسی دانشجویان به آن، برگزاری دوره های بالندگی اثر بخش به منظور آموزش استادن جهت تسلط به روش های آموزش و به کار گیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تعهد استادان نسبت به یکسان اجرا کردن کلاس های مجازی و حضوری از نظر کیفیت، تقویت منابع و محتوای آموزشی و افزایش کیفیت آن، اجرای ارزشیابی فرایند محور و مستمر در روند آموزش و برگزاری کلاس هاو الزام دانشجویان جهت مشارکت در یاددهی و یادگیری.
گفتنی است برنامه مذکور بصورت مجازی نیز پخش می شد که تعدادی از اساتید و دانشجویان از این طریق با مراسم ارتباط گرفته بودند. همچنین در پایان مراسم تعداد 10 نفز از دانشجویان ممتاز درسی به نمایندگی از سایر دانشجویان ممتاز لوح تقدیر دریافت نمودند.