در نشست مجازی بررسی شبهات و مسائل زنان عنوان شد:
ظلم حقوقی به زن. ظالم کیست؟ اسلام یا غرب ؟
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، نشست بررسی شبهات و مسائل زنان به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان برگزار شده بود، حجت الاسلام دکتر مجید نقیلو ضمن بررسی شبهات و مسائل زنان گفت: دین اسلام و قرآن به زنان حقوق و امتیازاتی داده است و زنان را به رسمیت شناخته و برای آنها شخصیت و حقوق مستقلی قائل است. مقام زن در اسلام ، مقامی منحصر به فرد است، مقامی نوین، چیزی که مشابهی برای آن وجود ندارد.
وی گفت: پیشوایان دینی ما ارزش زیادی برای بانوان قائل بودند آن چنان که حضرت محمد(ص) در عصری که عرب ها دختران خود را زنده به گور می کردند، فاطمه (س) را نوردیده و پاره تن خود معرفی می کند.
نقی لو تاکید کرد: در نزد خدا، زن و مرد تفاوتی ندارند همچنان که در آیه ی 35 شریفه ی سوره ی احزاب آمده به آن اشاره می کند که همانا کلیه مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان باایمان و مردان و زنان اهل طاعت و عبادت و مردان و زنان راستگوی و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خدا ترس خاشع و مردان و زنان خیرخواه مسکین نواز و مردان و زنان روزه دار و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام و مردان و زنانی که یاد خدا بسیار کنند، بر همه آنها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است. از این آیه در می یابیم که زن خاشع و با ایمان و مرد خاشع و با ایمان هر دو در نزد خدا یک مقام دارند و از مغفرت و پاداشی بزرگ برخوردارند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اسلام تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست و والاترین انسان در نزد خدا را با تقواترین می داند. خداوند در آیه 13 سوره حجرات به آفرینش مرد و زن اشاره نموده و می فرماید؛ آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است. اسلام برای زنان در ابعاد فردی و اجتماعی قوانین ویژه ای وضع نموده و حقوق شایسته ای برای آنان قرار داده که موجب تعالی شخصیت آن ها است.
نقی لو افزود: خداوند حکیم می فرماید برای زنان همانند وظایفی که بر دوش آن هاست [حقوق] شایسته ای قرار داده شده است. اسلام زنان را از آموزش و یادگیری منع نمی کند و فراگیری دانش و تزکیه نفس را به همه افراد مرد و زن که می خواهند به درجات عالیه کمال نائل آیند، سفارش می کند.
وی ادامه داد: اسلام نمی خواهد زنان مسلمان، دوران زندگی خود را با غفلت و بی خبری و به دور از هر گونه ترقی و کمال، سپری کنند. فراگیری علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان لازم و ضروری است. اسلام برای زنان حق مالکیت قائل است .خداوند متعال درباره حق مالکیت به صراحت می فرماید: مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [ و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود].
استاد حوزه و دانشگاه در مورد نفقه گفت: نفقه، حقی است که اسلام برای زن قرار داده است. در ازدواج دائم، پرداخت نفقه زن بر شوهر واجب است. حق نفقه در اسلام، نوعی تسهیل برای زنان است تا به سختی نیافتند. در قرآن کریم، آیات متعددی درباره وجوب نفقه زن نازل شده است و گفته آنها را هر جا خودتان سکونت دارید و در توانایی شماست سکونت دهید. آنان که امکانات وسیعی دارند، باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند و آنها که تنگدست اند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند. نقی لو در خصوص آیه 34 سوره نساء الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ گفت: مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به دلیل برتریهایی که خداوند ( از نظر نظام اجتماع ) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به دلیل انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) میکنند پرداخت مهریه بر مردان واجب است و اگر کسی در این امر اهمال و کوتاهی کند و همسرش از او راضی نباشد، در آخرت مورد سؤال و سرزنش قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به آیه 4 سوره نساء گفت: خدای متعال می فرماید مهرهای زنان را با میل قلبی و به عنوان هدیه به آن ها بدهید. اسلام برای زنان حق ارث معین نموده است. خداوند درباره ارث در آیه ای دیگر می فرماید: لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُرَ ۚ نَصِیبًا مَفْرُوضًا (آیه 7 سوره نساء) برای فرزندان پسر، سهمی از تَرَکه ابوین و خویشان است و برای فرزندان دختر نیز سهمی از ترکه ابوین و خویشان است، چه مال اندک باشد یا بسیار، نصیب هرکس از آن معین گردیده.گرچه در اسلام ارث زن نصف ارث مرد است اما زن ها می توانند آن چه به ارث می برند را در ملک شخصی خود نگه دارند. مردان ارث کامل می برند اما وجوب نفقه بر عهده مردان گذاشته شده است و مردها موظفند از تمام مایملک خود در راه معاش زندگی استفاده کنند، که در این صورت به نظر می رسد در نهایت زنان بهره بیشتری از مردان ببرند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: تفاوتهاى حقوقى به معناى تفاوت در ارزش ها و کمالات انسانى نیست و اسلام بر برابرى زن و مرد در کرامت هاى انسانى تأکید فراوان دارد. قانون برای نوع افراد وضع می شود نه برای اشخاص و موارد استثنایی، لذا باید مصلحت نوعیه ملاک قانونگذاری و تعیین حق و تکلیف باشد. بین حق و تکلیف یک نوع تلازم و توازنی وجود دارد، وقتی در اسلام نفقه، مهریه و... را بر عهده مرد گذاشته است، باید یک منبع درآمدی برای او تعریف و تعیین شود و هرگاه این مرجع پرداخت نفقه حذف شود به یک نحو جایگزین در نظر گرفته شود.
در پایان این نشست به پرسشهای شرکت کنندگان توسط استاد پاسخ داده شد.