مدیریت امور پردیس های استان زنجان

در نشست تخصصی مهدویت تشریح شد:

علائم و شرایط ظهور و نقش ایران و ایرانیان در واقعه شریف ظهور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، نشست تخصصی مهدویت با حضور حجت الاسلام والمسلمین  جواد جعفری از اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت دلایل وجود و ولادت امام زمان (عج )، انتظار و وظایف منتظران( نقش معلمان در تربیت دانش آموزان منجی شناس) و علائم و شرایط ظهور و نقش ایران و ایرانیان در واقعه شریف ظهور به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به تاریخچه ولادت امام مهدی(عج) گفت: امام زمان (عج) یگانه فرزند امام حسن عسگری(ع) یازدهمین امام شیعیان بوده و در سحرگاه نیمه شعبان ۲۵۵ ه.ق در سامرا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ ق به دنبال شهادت حضرت عسکری(ع) در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده‌دار شدند. آن بزرگوار پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی، احکام الهی را در سرتاسر زمین حاکمیت خواهد بخشید.

وی با اشاره به نشانه های ظهورتأکید کرد: علائم ظهور یا نشانه‌های ظهور و حوادثی که در آستانه ظهور یا قیام امام زمان(عج) رخ می‌دهند،  به حتمی و غیرحتمی تقسیم می‌شوند. علائم حتمی، علائمی است که پیش از ظهور قطعا اتفاق می‌افتد؛ مانند صیحه آسمانی، خروج سفیانی، قیام یمانی، قتل نفس زکیه و خَسفِ بَیداء و نشانه‏‌های غیرحتمی علائمی است که بدون تحقق آنها هم امکان ظهور امام زمان وجود دارد.

جعفری ادامه داد: در برخی از منابع روایی، نشانه‌های ظهور مهدی(عج) با علامت‌های برپایی قیامت آمیخته شده است. برخی از اندیشمندان نشانه‌های ظهور مانند سفیانی و دجال را رمزی و نمادین دانسته است. به عنوان مثال دجال را نماد انحراف از اسلام و سفیانی را نماد انحراف در جامعه اسلامی می‌دانند؛ اگرچه این نظر را خلاف ظاهر احادیث و لغو کارکرد علائم ظهور دانسته‌اند.

رئیس مدیریت حوزه های علمیه استان زنجان گفت: منبع نشانه‌های ظهور احادیثی است که در جوامع روایی فریقین نقل شده است. در کتاب مقدس برای ظهور منجی علائمی ذکر شده که برخی از آنها با نشانه‌های ظهور امام مهدی(عج) در منابع روایی مسلمانان مشترک است.

وی به نقش پررنگ ایرانیان در ظهور امام مهدی (عج) اشاره نمود و گفت: ایرانیان در زمان معصومین (ع) با عناوین فرس، اعاجم، موالی، بنو الحمراء، قوم سلمان و چند عنوان دیگر شناخته می شدند. در روایات، گاه از ایرانیان با عناوین اهل خراسان، اهل قم، اهل طالقان و دیگر شهرهای مشهور ایران در آن دوره یاد می کردند. در روایات، از مردمی با عنوان « اهل مشرق » سخن گفته شده است که بنابر نظر بسیاری، منظور از آنها مردم ایران هستند. در روایات آمده است : « بیشترین یاران مهدی آل محمّد (ع) را ایرانیان تشکیل می دهند. بسیاری از یاران حضرت مهدی (عج ) از اهالی مرو رود، مرو، طوس، مغان، جابروان، قومس، اصطخر، فاریاب، طالقان، سجستان، نیشابور، طبرستان، قم، گرگان، اهواز، سیراف، ری و کرمان هستند».           
این استاد حوزه ودانشگاه گفت: امیرمؤمنان (ع) فرمود: « خوشا به حال طالقان ! زیرا برای خداوند - عزّوجلّ - در آنجا گنج هایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نمی باشند. در آنجا مردانی هستند که خدا را به حق شناختند، و اینان یاران مهدی (عج ) در آخر الزمان می باشند». همچنین در روایات، درباره مردم طالقان آمده است: « این گنج ها دلاور مردانی هستند اهل جنگ و جهاد که شهادت در راه خدا را دوست می دارند و پیوسته ادّعا می کنند که خدا شهادت را روزی آنان قرار دهد، شعار خود را « یالثارات الحسین » می دانند، خداوند به وسیله آنها امام حق را پیروز می گرداند». جعفری با اشاره به نقش مذهبی شهر قم گفت: اینکه نقش مذهبی شهر کوفه در دانش و پیروی از اهل بیت (ع) نقشی مهم و بزرگ بوده، اما در آستانه ظهور مضمحل شده و از بین می رود، اما نقش مذهبی شهر قم همچنان ادامه دارد و نزدیک ظهور از عظمت بیشتری برخوردار می گردد. نقش برجسته اعتقادی و ایدئولوژیکی شهر مقدس قم، در آن زمان مخصوص ایران و یا شیعیان تنها نیست؛ بلکه نقشی است جهانی که حتی غیرمسلمان را نیز در بر می گیرد « و یکی باقی نمی ماند که دین و دانش به وی نرسیده باشد.» این بدان معنا نیست که دانش و مذهب ، از این شهر به فرد فرد مردم جهان می رسد، بلکه بدین معناست که ندای اسلام و مطرح شدن آن، طوری به جهانیان می رسد که اگر کسی سعی در دست یابی به مقررات و دستورات اسلام داشته باشد، برای وی امکان پذیر خواهد بود. لذا این نقش بزرگ فرهنگی ، سبب کینه توزی و دشمنی استکبار جهانی نسبت به این مردم می گردد، یعنی نسبت به مطرح شدن اسلام از این شهر، این دشمنی با اسلام علت انتقام گرفتن خداوند از مستکبران، بدست توانای حضرت مهدی (عج ) می شود، چرا که با این دشمنی حجت بر مردم تمام شده است و ایجاد گرفتاری توسط دشمنان، از جنبه جهل آنان نسبت به اسلام نیست، بلکه دشمنی و خصومت آنان، صرفاً کینه توزی و مخالفت با اسلام می باشد.

این نشست مجازی به مدت سه جلسه جداگانه به صورت وبیناری و با استقبال گرم اساتید، کارکنان و دانشجویان همراه بود که در پایان هر جلسه به پاسخگویی سوالات حاضرین توسط استاد پرداخته شد.