در مراسم اختتامیه هفته پژوهش عنوان شد:
معلم به عنوان مهمترین کارگزار تعلیم و تربیت جامعه نیازمند بینش، نگرش، دانش و مهارت پژوهشی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، مراسم اختتامیه هفته پژوهش در سالن اندیشه پردیس الزهرا(س) و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار گردید.
دکتر کمال اوجاقلو مدیر امور پردیس های استان، با اشاره به اصول حاکم بر زیر نظام پژوهش گفت: تنوع و کثرت از نظر کمی و کیفی، از نظر زمانی، از نظر برنامهریزی مدیریت و اجراء و همچنین وحدت و هماهنگی در سیاست گذاری، مشارکت و تعامل، اخلاق گرایی، نوآوری و پویایی، بهبود مستمر، استمرار پیوستگی و همه جانبه نگری از مهمترین اصول حاکم بر نظام پژوهش می باشد.
وی معیار سنجش جایگاه و موقعیت نظام تربیت رسمی و عمومی را تولید دانش بنیادی و کاربردی، اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی عنوان نمود و گفت: شش زیر نظام سند تحول بنیادین عبارتند از: برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، تأمین و تخصیص منابع مالی، راهبری و مدیریت، پژوهش و ارزشیابی و تأمین فضا، تجهیزات و فناوری که از بین آنها زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی و پژوهش و ارزشیابی از مهمترین آنها می باشد.
اوجاقلو با تأکید بر جایگاه پژوهش گفت: تعلیم و تربیت و پژوهش ربط وثیقی با هم دارند. پیچیدگی انسان، پیچیدگی امر تعلیم و تربیت و شناخت این پیچیدگیها و یافتن راهکارهای تعلیم و تربیت بهینه و منطبق با ویژگی های انسان نیازمند پژوهش است.
سر پرست پردیس الزهرا(س) گفت: تعلیم و تربیت بدون پژوهش بالاخص در عصر کنونی که تغییر و تحول لحظهای و بدون توقف از ویژگیهای آن است امری غیرقابل اجتناب بوده و معلم به عنوان مهمترین کارگزار تعلیم و تربیت جامعه نیازمند بینش، نگرش، دانش و مهارت پژوهشی است.
وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وظائفی برای نظام پژوهش و ارزشیابی تعیین شده است که مهترین آنها عبارتند از : توسعه، تحول و ارتقاء پیوسته کیفیت امور آموزشی و تربیتی، پییشبینی چالشها، مسائل و بحران های پیش رو، تشخیص مسائل و بحران های تربیتی و راهکارهای مقابله با آن و توسعه فرهنگ پژوهش.
اوجاقلو گفت: از مجموع ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین، ۱۱ راهکار به صورت مستقیم و تعداد ۲۵ راهکار به صورت غیر مستقیم با زیر نظام پژوهشی و ارزشیابی مرتبط است که برای تحقق آنها تعداد ۳۸ برنامه پیشبینی شده است که باید در طول برنامه ششم و هفتم توسعه کشور عملیاتی شود.
وی ادامه داد: در زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی از مجموع ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین تعداد ۳۹ راهکار به صورت مستقیم با این زیرنظام مرتبط هستند که برای آنها تعداد ۱۴۲ برنامه تدوین شده است. برنامه ها باید کلیه دست اندرکاران در امر تربیت در هر یک از سطوح، دوره ها یا انواع مدارس متناسب با نیازها و وظایف حرفهای خود را آماده کند و این برنامهها باید مبتنی بر ترکیبی از تجربیات عملی و مطالعه موردی در موقعیت های پیچیده واقعی باشد
در پایان از نفرات برگزیده هفته پژوهش تقدیر به عمل آمد. از بین مدارک ارائه شده اعضای هیئت علمی، دکتر علی صحبت لو بعنوان پژوهشگر برتر، دکتر سعیده محمدی به عنوان رساله برتر و دکتر محدرضا خدادوست به عنوان مترجم برتر معرفی شدند.
گفتنی است از دانشجو فائزه حمیدی به عنوان دانشجوی پژوهشگر برتر در این مراسم تقدیر به عمل آمد.