در ششمین نشست تخصصی آموزشی و پژوهشی استان زنجان مطرح شد:
هدف بعثت پیامبر اکرم(ص) کامل کردن ارزش هاى اخلاقى بود
ششمین نشست تخصصی آموزشی پژوهشی «نت آپ» با حضور اساتید و دانشجویان در محل سالن غدیر پردیس الزهرا(س) برگزار شد.
ابتدا دکتر فرزانه اله ویردی مطالب خود را با عنوان « اخلاق حرفه ای در تعلیم وتربیت» آغاز نمود.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر اسلام ضمن تأکید بر این نکته که من فقط براى کامل کردن ارزش هاى اخلاقى به پیامبرى برانگیخته شده ام، هدف بعثت خود را کامل کردن ارزش هاى اخلاقى اعلام نموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ضمن تشریح بخش های سه گانه مغز، به توضیح اجزای خود آگاهی انسان پرداخته و گفت:شناخت ویژگیهای شخصیتی، نقاط قوت وضعف، توانمندیها واستعدادها، پیشرفتها وموفقیتها، نیازها وخواسته ها، نگرشها وباورها و شناخت ارزشها و اهداف از مهمترین اجزای خود آگاهی انسان می باشد.
وی گفت: براساس مبانی اخلاق حرفه ای، معلم در دو بعد خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی باید بداند: به جهت جایگاه تاثیر گذاری و به جهت وظیفه ای که در آموزش دارد.
استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگیهای افراد دارای اخلاق حرفه ای افزود: مسئولیت پذیری، نقد پذیری و مشارکت طلبی، صادق بودن، احترام به دیگران، عدالت وانصاف، همدردی با دیگران، قاطعیت و وفاداری جزء مهمترین ویژگی هایی هستند که معلمان جوینده اخلاق حرفه ای باید بدان ها مجهز باشند.
اله ویردی ضمن تأکید بر عرصه های مسئولیت پذیری معلمان گفت: مسئولیت فرد در حریم های خصوصی، خانواده، شغلی، سازمان، اجتماع، محیط زیست و نهایتاً در حریم الهی باید مورد توجه یک معلم قرار بگیرد.
وی در پایان ضمن اشاره به ویژگیهای هفت گانه اخلاق حرفه ای ها، توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل حرفه ای را از مهمترین این ویژگی ها دانست.
در ادامه دکتر سعیده محمدی مباحث خود را با عنوان «مدل دانش نگارش مقالات تحقیقی به زبان انگیسی» ارائه نمود.
اهمیت نگارش و چاپ مقالات تحقیقی، مروری بر تحقیقات پیشین، عناصر سازنده مدل و اهمیت مدل مهمترین محورهای مباحث وی بود.
استاد دانشگاه فرهنگیان به اهمیت نگارش مقاله و انتشار آن اشاره نموده و گفت: دانش چگونگی انجام تحقیق و نگارش مقاله تحقیقی از مهمترین مواردی است که باید به آنها توجه نمود.
وی با اشاره به نظرات فلاور و باکینگهام گفت: نوشتن مقاله تحقیقی یک فعالیت مهم علمی است که چالش های بزرگی را به نویسندگان تحمیل کرده و حتی محققان بسیار موفق غیر انگلیسی زبان، اعتراف می کنند که نوشتن مقاله تحقیقی به زبان انگلیسی دشوار است.
محمدی به ویژگی های نگارش آکادمیک اشاره نموده و گفت: جایگاه نویسنده، سازماندهی و نظم در نوشتن، انسجام و پیوستگی، اسمی شدن، ارزیابی و نشانگرهای بلاغی از مهمترین موارد نگارش آکادمیک می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پایان با اشاره به عناوینی چون ربط و تمرکز به عنوان اصل های ارتباط (relation maxims) گفت: تمرکز روی یک موضوع یکپارچه، تمرکز بر اهداف مطالعه و ایده های اصلی در نگارش هر پاراگراف و ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف یک مقاله تحقیقی و استراتژی هایی که یکپارچگی و یکدستی را ایجاد می کنند.