مدیریت امور پردیس های استان زنجان

در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان برگزار شد:

سومین نشست آموزشی – پژوهشی «نت آپ»

سومین نشست آموزشی - پژوهشی "نت آپ" روز دوشنبه مورخ 9 دی ماه ساعت 11 با حضور اساتید و دانشجو معلمان در محل سالن غدیر پردیس الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدا کبری محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مباحث خود را در زمینه آثار روانی و اخلاقی نماز آغاز نمود.

وی ضمن اشاره به فلسفه واجب شدن نماز گفت:  بندگی خداوند مسیر کمال یابی و رشد تکامل حقیقی انسان بوده و اولین نشان بندگی اقامه نماز است.

محمدی به مهمترین ویژگیهای نماز حقیقی با توجه به آیات و روایات اشاره نموده و افزود:

ناهی از زشتی ها و گناهان، یاد خداوند، معراج مؤمن، ستون دین، پرچم اسلام، سبب پایداری دین، مائده گسترده خدا در زمین، کمک کننده به انسان، مصداق در خدمت خدا بودن و  راه رستگار و رشد و رها شدن از غیر خداوند از مهمترین ویژگی های نماز حقیقی است.

وی آرامش قلبی و درونی، نزدیکترین حالت انسان به خدا، تکیه بر کبریایی خداوند، تسلط بر خود، تسلط بر خطورات باطل ذهنی، کسب نورانیت قلبی، احترام و ادب اطاعت در برابر خدا و رسول، ایجاد وحدت انگیزه و هدف در تمام کارها، حامی روانی در مشکلات ، بهترین راه برآوردن نیاز معنوی انسان، وسیله ارتقاء دین داری است، تقویت روحیه جمع گرایی و امید واری را از آثار مهم روانی نماز برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: خشوع در برابر حق و حق پذیری، ارتقاء اخلاق جمع گرایی و رهایی از فرد گرایی،  نجات از خود بزرگ بینی، نجات از بزرگ پنداری غیر خداف رهایی از حرص و وابستگی به مادیات، رهایی از بخل، کمک مالی به محرومین و نیازمندان، اهل حیا و عفت و حجاب، امانتداری، وفای به عهد، اهل انفاق و در پی رفع کمبود ها و نجات از ریا و نفاق از مهمترین آثار اخلاقی نماز است.

وی در پایان ضمن اشاره به برخی از پیام های نماز از جمله اهمیت و ارزش نظافت و پاکیزگی، وقت شناسی و مدیریت زمان، قانونمندی انضباط، تاکید بر پاک دستی اقتصادی و خودباوری به شبهاتی که در زمینه نماز در بین جوانان مطرح می باشد پاسخ داد.

در ادامه این نشست ها، دکتر سید عباس موسوی ازعواقب تست های کنکور برای دانش آموزان، معلمان و خانواده ها توضیحاتی ارائه نمود.

وی به عواقب اجتماعی تست ها برای امتحان دهندگان اشاره نموده و گفت: تعیین میزان اهمیت بخش های مختلف دانش، تدریس برای تست و عقلانیت ابزاری از مهمترین عواقب آموزشی تستها می باشد.

این استاد دانشگاه به چالش مدرسان در خصوص استفاده از آزمون های جایگزین، دموکراتیک کردن آزمون سازی و سعی در افزایش سواد آزمون سازی دانش آموزان و والدین توضیحاتی را ارائه نمود.

در ادامه به پرسش های اساتید ودانشجویان پاسخ داده شد .