مدیریت امور پردیس های استان زنجان

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان:

شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده 28 اعلام شد

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اعلام شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده 28 از برگزاری این آزمون در  مرداد ماه سال جاری خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر رضا کچوئیان، از برگزاری آزمون کتبی مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 برای 23 رشته تخصصی خبر داد و گفت: بخش هایی از فرایند ارزشیابی کتبی مهارت­ آموزان ورودی 95، 96 و 97 را با توجه به تفاوت­ های برخی دروس و سرفصل ­های برنامه درسی آن­ها متفاوت خواند و ادامه داد: هر یک از این دو گروه با مهارت آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان با استناد به بخشنامه معاونت آموزشی دانشگاه، شرط لازم برای شرکت مهارت­ آموزان در آزمون را پایان پودمان­ های آموزشی برابر با مقررات آموزشی دانشگاه دانست و گفت: آخرین مهلت ورود نمرات به سامانه آموزشی دهم تیرماه است. وی تاکید کرد: ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت­ آموزان، مانع حضور این افراد در آزمون کتبی است.

 

این مقام مسئول، در تشریح جزئیات مؤلفه کتبی ارزشیابی صلاحیت­ های حرفه ای مهارت آموزان این آزمون را مشتمل بر دو مؤلفه چندگزینه­ ای و عملکردی دانست و اظهار کرد: مهارت آموزان ورودی سال 1396 و 1395 در مؤلفه کتبی چند گزینه ای ملزم به پاسخگویی به سه مجموعه سؤال هستند.

دکترکچوئیان، مجموعه اول سؤالات را 35 تا 45 سؤال از جدول اعلام شده دروس مجازی  برابر با اطلاعیه شماره یک مرکز سنجش دانشگاه و شامل 2 تا 4 درس بر حسب رشته های تخصصی اعلام کرد و ادامه داد: مجموعه دوم سؤالات چندگزینه ­ای ورودی 1396 و 95 دارای 15 تا 20 سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسه ­ای رشته تخصصی یا برنامه درسی مدرسه­ ای و در رشته­ هایی غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه آیین نامه­ ها و راهنماهای منتشر شده معلمی است. وی، مجموعه سوم سوالات طراحی شده برای همه رشته­ ها را مشترک دانست و خاطر نشان کرد: این مجموعه  متشکل از 12 سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.

 

استاد دانشگاه، افزود: مهارت آموزان ورودی 1397در مؤلفه کتبی چند گزینه ای، چهار مجموعه سؤال دریافت خواهند کرد که مجموعه اولدارای 25 تا 35 سؤال با محوریت سواد پایه رشته تخصصی از مفاهیم و مهارت ها و توانایی حل مسأله مبتنی بر محتوای کتب درسی مدرسه ای رشته تخصصی، یا برنامه درسی مدرسه ­ای و آیین نامه ­ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­ های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

کچوئیان، مجموعه دوم سؤالات چندگزینهای را شامل 15 تا 20 سؤال از سواد علمی، تربیتی لازم برای تدریس اعلام کرد و  در خصوص مجموعه سوالات سوم گفت: این سوالات 15 تا 20 سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی  مدرسه ای و یا برنامه درسی مدرسه­ ای و آیین نامه ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­ های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است. معاون دانشگاه، مجموعه چهارم سوالات را که به صورت مشترک برای تمام رشته­ ها طراحی شده است شامل 12 سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی اعلام کرد.

 

وی، در ادامه با اشاره به این که مؤلفه کتبی عملکردی مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 شامل تعداد 5 تا 7 موقعیت عملکردی است، تأکید کرد: برای هر موقعیت عملکردی، سناریویی در ارتباط با موضوعات چالشی مرتبط با تدریس و یادگیری طراحی شده است، مهارت آموزان با پاسخگویی به برخی پرسش­ ها، ملزم به طراحی بخشی از فرایند تدریس یادگیری و یا تفسیر و نقد آن هستند.

کچوئیان تصریح کرد: به منظور ارائه اطلاعات تکمیلی به مهارت آموزان، توصیفی از موقعیت­ های مورد ارزیابی رشته های مختلف با ملاک­های ارزیابی هر یک از این موقعیت­ها در قالب اطلاعیه قبل از اجرای آزمون منتشر خواهد شد.

وی، تنها مرجع رسمی اخبار و اطلاعیه­ های مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را سایت رسمی این دانشگاه و مرکز سنجش، به نشانی https://cfu.ac.ir/Measurement دانست.

 

کچوئیان در ادامه، برای آن تعداد مهارت آموز باقیمانده از ورودی سال 1395 که تنها در مؤلفه کتبی حد نصاب لازم را کسب نکرده ­اند شرکت این افراد در تمام فرایند آزمون کتبی همانند مهارت آموزان ورودی 1396 را در دو بخش کتبی چند گزینه­ ای و عملکردی با جزئیات یاد شده ضروری خواند.

وی، شرط لازم برای این امر را  گذران پودمان های آموزشی، کسب نمره کارآموزی و معدل لازم برابر با آیین نامه ­های دانشگاه و معاونت آموزشی، همچنین کسب شرایط لازم برای شرکت در مؤلفه های کتبی عنوان کرد.