مدیریت امور پردیس های استان زنجان

خبر گزاری ایسنا:

رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس های استان زنجان: گفت وگو کردن را بلد نیستیم و آسیب می بینیم

 

78089.jpg

 

کمال اوجاقلو در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به این که برگزاری مسابقاتی از جمله مناظرات دانشجویی، جزو کارهای تاسیسی به شمار می رود، اظهار کرد: هر چند که ما جامعه ای انقلابی هستیم و برای آزادی اندیشه ارزش قائلیم، ولی تا به امروز به خاطر وجود موانعی، دانشجویان آن طور که شایسته است از فرصت تمرین گفت وگو برخوردار نشده اند. 

 

این مسئول ادامه داد: همچنین، طی سال های گذشته، همان فرصت های اندکی هم که وجود داشت، بیشتر در اختیار نخبه ها قرار می گرفت و شرایط طوری بود که از هر دانشگاهی فقط دو تا سه نفر وارد مباحث گفت وگویی می شدند و متاسفانه مابقی حاشیه نشین بودند. خوشبختانه مناظرات دانشجویی، فرصتی را فراهم می کند که دانشجو از حاشیه نشینی به متن آورده شود و مناظره و استدلال را تمرین کند. 

 

وی تاکید کرد: در واقع مناظره باعث می شود که قشر دانشجو، رفع تناقض را تمرین بکند و ضمن موافقت و یا مخالفت با گزاره مورد مناظره، احترام گذاشتن به نظرات مقابل خود را بیاموزد. علاوه بر این، مناظره زمینه ای را فراهم می کند که دانشجویان در نهایت متانت و ادب با هم برخورد کرده و نظرات خود را عنوان کنند. 

 

اوجاقلو تصریح کرد: یکی از عیوب بزرگ جامعه این است که «گفت وگو» را تمرین نکرده ایم. همین باعث می شود که تحمل نظر مخالف را نداشته باشیم و متعاقب آن، خشونت و پرخاشگری شکل بگیرد. در حالی که اگر مدارس و دانشگاه ها چنین تمریناتی را نهادینه می کردند و فرد از همان ابتدا با این شیوه ها آشنا می شد، امروز شاهد این همه آسیب و لطمه دار شدن احساسات عمومی نبودیم. 

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس استان زنجان با بیان این که استدلال برتر باید همه جا حاکم شود، یادآور شد: برگزاری مسابقاتی با مضمون مناظره، تعامل دانشجویان و مسئولان را تقویت می کند. جامعه ای که در آن حتی مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری فارغ از احساسات و حب و بغض نیست، بدون شک نشان از فقدان تمرین «گفت وگو» دارد. 

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی نقاط ضعفی هم داشت؛ در واقع چنین اقداماتی، تاسیسی محسوب می شود و ممکن است یک تیم از استدلال های قوی برخوردار نبوده باشد. البته برخی گزاره ها هم طوری بود که گویی دانشجو برای ابراز مخالفت خود باید نقش بازی می کرد. چنین مسائلی باید در دوره های بعدی مد نظر قرار بگیرد و اصلاح شود.